A A A K K K
для людей з обмеженими можливостями
Настасівська громада
Тернопільська область, Тернопільський район

Допомога малому та середньому бізнесу в подоланні негативних наслідків COVID-19: найважливіші кроки на національному та місцевому рівнях

Дата: 12.05.2020 12:34
Кількість переглядів: 102

Факультет мистецтв (Художньо-графічне відділення) - До уваги ...

Допомога малому та середньому бізнесу в подоланні негативних наслідків COVID-19: найважливіші кроки на національному та місцевому рівнях

 

 

Чим регулюється?

Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» від 17 березня 2020 року №530-IX

 

Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)»  від 17 березня 2020 року № 533-IX

 

Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв’язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)» від 30 березня 2020 року № 540-IX

 

Закон України «Про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2020 рік» від 13 квітня 2020 року № 553-IX

 

 

На національному рівні було прийнято наступні заходи для підтримки малого та середнього бізнесу:

  1. Посилення соціального захисту власників малого та середнього бізнесу та членів їх сімей:
  • виплата допомоги на дітей фізичним особам-підприємцям (ФОП), які належать до першої і другої групи платників єдиного податку. Виплати надаватиметься на кожну дитину до 10 річного віку у розмірі прожиткового мінімуму (для дітей віком до 6-ти років – 1 779 грн; для дітей віком від 6-ти до 10-ти років – 2 218 гривень). Виплату допомоги запроваджено на період карантину та на один місяць після дати його відміни.

 

  • введення поняття часткового безробіття на період дії обмежувальних заходів та виплата допомоги по частковому безробіттю роботодавцям із числа суб’єктів малого та середнього підприємництва. Допомога по частковому безробіттю на період карантину надається за кожну годину, на яку працівникові скорочено передбачену законодавством тривалість робочого часу, з розрахунку двох третин тарифної ставки (окладу), встановленої працівникові відповідного розряду. Розмір допомоги не може перевищувати розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом (4723 грн). Сума допомоги надається роботодавцям на строк зупинення (скорочення) діяльності та протягом 30 календарних днів після завершення карантину в разі сплати роботодавцем єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування протягом.

 

  1. Зниження податкових виплат, зокрема:

 

  • можливість ФОП та осіб, які займається незалежною професійною діяльністю, не сплачувати ЄСВ за себе в березні та квітні 2020 року;
  • можливість не сплачувати за період за березень 2020 року плату за землю (земельний податок та орендну плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки, що перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних або юридичних осіб, та використовуються ними в господарській діяльності, також надано право відстрочки по сплаті за квітень до 30 червня.. Слід зазначити, що податкові декларації з плати за землю за 2020 рік вже подані платниками податків. Однак змінами, які вносить Закон №540 передбачено, що для зменшення податкових зобов’язань з плати за землю платники мають право подати уточнюючу податкову декларацію, в якій відобразити зміни податкового зобов’язання зі сплати плати за землю за відповідні місяці. Таким чином, зменшення податкових зобов’язань по платі за землю за березень 2020 року та відстрочено до 30 червня сплату за податковий період квітень 2020 для юридичних осіб буде здійснюватися виключно шляхом подання платниками податків уточнюючих податкових декларацій, про що важливо інформувати підприємців.
  • звільнення від податку на об’єкти нежитлової нерухомості відмінні від земельної ділянки з 01 березня по 30 квітня 2020 року;

 

  • звільнення від ввізного мита та оподаткування ПДВ операцій з ввезення в Україну і постачання на її території товарів, необхідних для боротьби з поширенням COVID-19;

 

  1. Пом’якшення податкового адміністрування та заходів державного нагляду і контролю:

 

  • тимчасова заборона до 30 червня 2020 року на проведення органами державного нагляду (контролю) планових заходів із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності крім державного нагляду (контролю):
    • за діяльністю суб’єктів господарювання, які відповідно до затверджених Кабінетом Міністрів України критеріїв оцінки ступеня ризику від провадження господарської діяльності віднесені до суб’єктів господарювання з високим ступенем ризику;
    • у сфері дотримання вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін;
    • у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.

 

  • мораторій на проведення податкових документальних та фактичних перевірок на період з 18 березня по 31 травня 2020 року, крім перевірок що стосуються сум бюджетного відшкодування з ПДВ;
  • відтермінування подачі річної декларації про майновий стан і доходи за 2019 рік до 1 липня 2020 року;

 

  • мораторій на застосування штрафних санкцій та нарахування пені за порушення податкового законодавства (несвоєчасну сплату та подання звітності) з 1 березня до 31 травня 2020 року;

 

  1. Відшкодування втраченої вигоди:

-    можливість звільнення від плати за користування майном, якщо воно не могло використовуватися через карантин;

 

 

  • можливість визнання карантину форс-мажорними обставинами в юридичних контрактах.

 

  1. Спрощення адміністрування малого та середнього бізнесу:
  • відтерміновано обов’язкове введення реєстраторів розрахункових операцій (РРО) та/або програмних РРО для всіх платників єдиного податку другої – четвертої групи (до 1 квітня 2021).

 

  1. Покращення доступу малого та середнього бізнесу до фінансування:
  • прийняття пакету «карантинних» змін до державної програми кредитів для малого та середнього бізнесу «5-7-9», зокрема збільшення максимальної суми кредиту до 3 млн грн. В рамках програми:
  • надано можливість отримати кредит до 3 млн грн на строк до 5 років з процентною ставкою 3% на інвестиційні цілі, пов’язані із провадженням суб’єктом підприємництва господарської діяльності з виробництва лікарських засобів та/або медичних виробів та/або медичного обладнання, а також на цілі, пов’язані із здійсненням уповноваженим банком рефінансування заборгованості суб’єкта підприємництва за кредитом (кредитами), наданим (наданими)  банком (банками) України, на зазначені цілі;
  • надано можливість отримати кредит до 3 млн грн на строк до 5 років на строк до 2 років з процентною ставкою 3% на фінансування оборотного капіталу суб?єкта підприємництва для покриття його постійних (регулярних) витрат, що періодично виникають у процесі провадження ним господарської діяльності та не залежать від зміни обсягів його виробництва (витрати на оплату заробітної плати працівників, орендних та комунальних платежів, послуг з охорони виробничих та офісних приміщень суб’єкта підприємництва, податків, зборів та інших передбачених законодавством обов’язкових платежів та витрати на інші цілі, необхідні для збереження робочого стану основних засобів та збереження товарів, матеріалів і запасів суб’єкта підприємництва);
  • надано можливість отримати кредит до на строк до 5 років з процентною ставкою 0% (до 31 березня 2021, а після цієї дати – на умовах, визначених кредитним договором) на рефінансування заборгованості суб’єкта підприємництва за кредитом (кредитами), наданим (наданими) банком (банками) України.

 

  • комерційним банкам з 1 березня 2020 року по 31 травня 2020 року забороняється збільшення процентів за користування кредитом. Така заборона не поширюється на випадки застосування змінюваної процентної ставки, за яких кредитодавець самостійно, з визначеною у кредитному договорі періодичністю, має право збільшувати та зобов’язаний зменшувати процентну ставку відповідно до умов і в порядку, встановлених кредитним договором.

 

 

На місцевому рівні органи місцевого самоврядування (ОМС) можуть здійснювати наступні заходи: 

  1. Інформувати підприємців про заходи, прийняті на національному рівні та роз’яснювати особливості їх застосування суб’єктами малого та середнього підприємництва. Для цього окрім нормативно-правової бази можуть бути використані наступні ресурси:

 

  • Офіційний веб портал Офісу з розвитку МСП

 

  • Офіційний веб портал Офісу розвитку експорту

 

  1. Інформувати підприємців про можливості отримання послуг, пов’язаних з подоланням негативних наслідків COVID-19 (наприклад, щодо отримання допомоги по безробіттю) он-лайн.

 

  1. Регулювати місцеві податки і збори, а саме вносити зміни до прийнятих раніше рішень про встановлення місцевих податків та/або зборів щодо зменшення ставок єдиного податку. Водночас рішення щодо зменшення ставок єдиного податку не є обов’язковим та повинне прийматися кожним ОМС з врахуванням необхідності збалансування доходів та витрат бюджету.

 

  1. Регулювати вартість оренди комунального майна, зокрема зменшувати її для суб’єктів малого та середнього підприємництва.

 

  1. Проводити роз’яснювальну роботу з підприємцями про наслідки прийнятих ними рішень щодо використання податкових пільг, які матимуть вплив на формування місцевого бюджету. Наприклад, заохочувати підприємців сплачувати плату за землю у повному обсязі (не подавати уточнюючу податкову декларацію), що матиме важливе значення для підтримки фінансової стабільності місцевих бюджетів.

 

 

Важливо пам’ятати, що

  1. Встановлювати індивідуальні пільгові ставки місцевих податків та зборів для окремих юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців і фізичних осіб або звільняти їх від сплати таких податків та зборів місцевим радам заборонено (пп. 12.3.7 п. 12.3 ст. 12 ПКУ).
  2. Місцеві бюджети в будь-якому випадку недоотримають кошти, адже податок на нерухомість та плата за землю, сплата яких була тимчасово призупинена на національному рівні, спрямовуються саме до місцевих бюджетів, тому рішення про зменшення єдиного податку та зменшення орендної плати комунального майна мають прийматися після аналізу даних щодо питомої ваги цих доходів в бюджеті громади, враховувати їх наслідки в довгостроковій перспективі та забезпечувати баланс між підтримкою бізнесу та добробутом громади.

Дана довідка підготована Програмою «U-LEAD with Europe» у співпраці із Спілкою Українських Підприємців в рамках проекту «ОТГ та бізнес: шляхи до тіснішої взаємодії».

 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій


Буде надіслано електронний лист із підтвердженням

Потребує підтвердження через SMS


Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь